Новини

Вплив війни на найважливіші групи адмінпослуг: онлайн обговорення

Повномасштабне вторгнення рф та запровадження воєнного стану суттєво вплинули на порядок надання адміністративних послуг: змінилося законодавство, були запроваджені нові механізми та процедури. Тому все частіше відбуваються заходи, де експерти та практики надання адмінпослуг надають відповідні роз’яснення, щоб органи місцевого самоврядування могли ефективніше налагодити роботу ЦНАП.

otg Монтажна область 1   копія 14

Проєкт PROSTO та близько 300 представників громад взяли участь в онлайн-обговоренні впливу війни на найважливіші групи адмінпослуг, організованому Асоціацією ОТГ за підтримки програми DOBRE.

Захід відкрила Ірина Кара, експертка платформи «Адміністративні послуги та е-врядування» Асоціації ОТГ. Вона наголосила на важливості доступу громадян до послуг, особливо під час воєнного стану.

Заступник голови правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук презентував огляд впливу війни на роботу ЦНАП та надання базових адмінпослуг. Він розповів про виклики, а також поділився основними висновками з огляду на досвід роботи Центрів в умовах воєнного стану.

«В умовах війни на перший план виходять функціональність ЦНАП та здатність надавати базові послуги. При цьому, важливо відкривати територіальні підрозділи та віддалені робочі місця, щоб жителі мали кращий доступ до послуг. Також відзначається взаємодоповнення «Дії» та ЦНАП, зокрема цифрове посередництво Центрів для громадян, які не мають смартфонів або не знають як скористатися застосунком чи порталом. Війна також продемонструвала актуальність помірного адміністративного збору, оскільки в умовах браку коштів він дасть змогу ЦНАП менше покладатися на ресурси з центрального бюджету. Важливо також продовжити децентралізацію послуг, зберегти персонал та розробити безпекові інструкції дій у кризових ситуаціях», – зазначив Віктор Тимощук. 

Експерт PROSTO Роман Матвійчук проаналізував зміни, які відбулися у сфері адміністративних послуг та надав роз’яснення щодо особливості надання найважливіших груп адмінпослуг: послуг ДРАЦС, оформлення паспортів, реєстрації авто, отримання водійських прав, адмінпослуг соціального характеру, реєстрації бізнесу, нерухомості та земельних ділянок, послуг для ВПО, а також е-послуг.

«Було зупинено строки надання адмінпослуг, багато публічних електронних реєстрів призупинили роботу (з часом відновили діяльність), було продовжено терміни дії документів, строк дії яких закінчився під час воєнного стану. Також було запроваджено принцип екстериторіальності щодо багатьох видів послуг, скасовано плату за окремі послуги, змінено порядок надання багатьох послуг, дозволено не застосовувати бланки встановленої форми (у визначених випадках). У безпечних територіях, де не ведуться бойові дії, відновлюється надання послуг, автоматично перепризначаються пільги, допомоги, субсидії. Також відновлюється реєстрація бізнесу, нерухомості та землі, яка відбувається через реєстраторів, внесених до відповідних переліків», – пояснив Роман Матвійчук. 

Богдан Питель, керівник ЦНАП Івано-Франківської громади, поділився досвідом організації роботи Центру в умовах воєнного стану. У перший день повномасштабної війни він, за погодженням з Державною міграційною службою, дав доручення видати паспортні документи громадянам, які подавалися до 24-го лютого. Очільник Центру також зазначив, що на початку повномасштабної агресії рф не було інструкцій як діяти, але команді вдалося протягом кількох годин переформатовати роботу на допомогу внутрішнім переселенцям та військовослужбовцям. Також ЦНАП розробив програмне забезпечення, щоб самостійно реєструвати і вести облік переселенців.

«Зараз на даний час у нас надаються послуги оформлення біометричних документів, паспортів, посвідчення водія, реєстрація авто. Більшість працівників працюють на даний час, ми нікого не звільняли. Є працівники, які з сім’ями виїхали за кордон, оформили відпустку. Плюсом є те, що завдяки проєкту PROSTO у нас працевлаштовано двоє працівників з ЦНАП Харківської області, які нам допомагають. Плюсом є те, що навіть у період війни нам вдалося відкрити ВРМ і це розвантажило центральний офіс, щоб якісно надавати послуги», – повідомив Богдан Питель.

Світлана Андрух, начальник ЦНАП Тростянецької громади на Сумщині поділилася досвідом відновлення роботи Центру після тимчасової окупації. Загарбники вкрали всю комп’ютерну техніку, частково пошкодили меблі та зробили звалище з документів та речей. 

«Ми спершу склали план з чого почати. Я звернулася до ДСНС, щоб вони перевірили приміщення на наявність вибухівки. Ми викликали поліцію, прокуратуру, які складали заяви про знищене чи пошкоджене майно. Потім ми приступили усі до прибирання. Також ми поділилися на дві групи, де перша – складала списки знищеного та викраденого майна, а друга - перелік майна, яке було пошкоджене. Потім планували робочі місця використовуючи ті меблі, які були. Також звернулися до міжнародних програм щодо забезпечення. І тут я хочу подякувати проєкту PROSTO за підтримку», – розповіла Світлана Андрух. 

Завершився захід дискусією за модерації Василя Сегіна, координатора з питань політики проєкту PROSTO. Учасники обмінялися практичним досвідом надання послуг, а також отримали експертні консультації щодо особливостей надання адміністративних послуг в умовах війни.

Завантажити матеріали